Vad vi gör
Volt är en oberoende kreativ reklambyrå med uppdrag inom alltifrån frasiga kex till förnybar energi. Tillsammans med våra kunder bygger vi långsiktiga kommunikationsstrategier och starka koncept med ett och samma slutmål: att skapa enkel men insiktsfull kommunikation som flyttar människor och varumärken närmre varandra.
Hur vi gör det
Vi är smått besatta av att hitta kärnan i de varumärken vi jobbar med. Effektiv reklam som lyckas hålla ihop över tid och i olika kanaler har nämligen en sak gemensamt: en tydlig, grundläggande idé som all kommunikation utgår ifrån. Vi kallar det för unifying idea – en bärande idé som fungerar som kompass och ledstjärna i allt det kommunikativa arbetet – från kundtjänst till reklamfilm till rekryteringsannons.
Vi som gör det
Volt består av dryga 50 personer som jobbar med kreation, strategi, projektledning, produktionsledning, PR, film, design och ekonomi/reception. Antingen på hemmakontoret eller i ett litet gult hus på Södermannagatan 15. Vår vision är att vara den bästa byrån att jobba med, och den bästa byrån att jobba på. Vi tar vårt arbetsgivaransvar på största allvar och sätter stort värde i vår familjära stämning och omtänksamma kultur. Därför är vi också otroligt stolta över att ha utsetts till Årets bästa arbetsgivare 2021 i branschstudien Årets byrå.
Vårt ansvar
Hållbarhet brukar inte associeras till reklambranschen. Men det är naturligtvis lika viktigt här som överallt annars. På Volt jobbar vi med hållbarhet så mycket vi kan – i alla dess former. Här kommer en summering av stegen vi tagit hittills:
Under 2022 signerade Volt det internationella initiativet Clean Creatives, vilket förbinder Volt att, för klimatets skull, inte åta sig uppdrag från fossilindustrin. Vi har också valt att gå steget längre genom att säga «tack, men nej tack» till reklamuppdrag för nyproducerade fossildrivna fordon.
I maj 2021 antog vi en strikt miljö- och klimatpolicy med målet att 2030 vara 100 % hållbara. Till det en gedigen handlingsplan i samarbete med hållbarhetskonsulten Husstainability. Våra mål är att minimera de skadliga effekterna på miljön och klimatet från vår verksamhet:
1. I val av kunder att samarbeta med och i de kommunikationslösningar vi arbetar fram.
2. I val av samarbetspartners och leverantörer för uppdrag åt våra kunder.
3. Inom den egna verksamheten på byrån.
För ekonomisk hållbarhet jobbar vi hårt för att använda, vårda och underhålla resurser, både mänskliga och materiella. Dels rent konkret, genom att återanvända eller återvinna sådant vi använder här på Volt. Dels med långsiktiga modeller som kollektivavtal, veckovis resursplanering, rotering av IT-utrustning och annat.
I januari 2021 införde vi kollektivavtal – ovanligt i reklambranschen men mycket viktigt för oss. Betydligt längre än så har vi jobbat förebyggande med likabehandling; samtliga medarbetare ska ha samma möjligheter, rättigheter och skyldigheter. Vi ser till att arbete och föräldraskap går att kombinera, att män och kvinnor behandlas lika och våra årliga lönekartläggningar säkerställer rättvisa löner.
Kunder
Vi fokuserar inte på en speciell bransch, en särskild sorts lösning eller kanal. Vad våra kunder har gemensamt är en vilja att förflytta deras varumärke och målgrupp genom att skapa engagerande kommunikation, design och aktiviteter.